Tuesday 17 September 2013

Ceramica din Africa

In mare parte, ceramica africana este modelata fara ajutorul rotii de olar, prin tehnici aparent simple, dar care necesita o experienta de multi ani pentru a putea fi insusite. De la prepararea lutului pana la procesul de ardere, totul este facut cu multa truda, de catre familii de olari care duc mai departe o traditie milenara. Cea mai mare parte a ceramicii africane este de natura utilitara, insa elementele de decor sunt nelipsite, iar formele, organice prin faptul ca sunt facute manual, sunt elegante si placute. Un element important il reprezinta arderea la temperatura joasa, care nu cred sa depaseasca 800 grade Celsius. Vasele sunt puse pe pamant, asezate cat mai compact, iar peste ele sunt puse diverse materiale lemnoase, gasite in apropiere, de la mici ramuri uscate pana la paie. Pentru a nu arde prea repede, olarii pun apoi ramuri verzi sau arunca apa peste foc pentru a-i reduce intensitatea. Pentru majoritatea ceramistilor din vest, vasele arse la o temperatura joasa reprezinta un defect, deoarece smalturile si ceramica sunt in general cu atat mai frumoase, mai rezistente, mai calitative cu cat temperatura se apropie mai mult de temperatura de vitrifiere a lutului. Insa, in special aceasta ceramica nesmaltuita arsa la temperaturi joase este potrivita pentru a fi pusa direct in flacara, calitate esentiala a vaselor utilitare africane.
Am studiat putin despre vasele de lut care pot fi puse direct la flacara deoarece mai multi oameni sunt interesati de astfel de vase. Daca vasele sunt smaltuite, este extrem de greu de obtinut o astfel de formula de lut (care in general este arsa undeva la 1300 grade Celsius) si de smalt, sunt necesare multe ingrediente si multe teste pentru a obtine ceva satisfacator. Insa vasele nesmaltuite, arse la temperaturi joase, au aceasta calitate si pot fi intalnite si la noi in Romania, de asemenea in vasele de gatit marocane (tagine), in general in toata ceramica din Africa.

   Un film foarte bine documentat despre ceramica africana ma lasa cu putine lucruri de spus in plus, astfel incat va las sa va delectati cu acest exceptional documentar intocmit de Profesorul de Istorie a Artelor Christophor D. Roy, de la Universitatea din Iowa, S.U.A., care a avut bunavointa de a-mi permite sa public filmul pe blog, fiind incantat de oricine si-ar arata interesul in arta africana.




Udu
Udu este originar din Nigeria. Este un instrument muzical creat de femeile din poporul Igbo, care locuiesc in partea estica a tarii. Initial era folosit doar de catre femei pentru diverse ceremonii, insa acum este un instrument african extrem de popular folosit in biserici crestine, grupuri de muzica pop, jazz etc. 

In traditia poporului Igbo, barbatii nu au voie sa faca vase ceramice, fiind considerat un subiect tabu. Se crede ca barbatii care incearca sa faca astfel de vase vor deveni impotenti. Lutul folosit pentru a face aceste udu este colectat de catre femei din locuri secrete, sacre, unde prezenta unui barbat ar fi considerata o grava incalcare. Aici, femeile se roaga si aduc ofrande zeitatii feminine a olaritului.
Cand un olar ajunge sa stapaneasca mestesugul, i se confera un grad inalt simbolizat de legarea unei sfori facute din fibre naturale, care este purtata la glezna olarului pentru tot restul vietii. Un geniu olar ar ajunge probabil sa poarte sfori la ambele glezne. 
In limba Igbo, udu inseamna vas de lut. Se cred ca udu a evoluat dintr-un vas de carat apa. Exista si udu pentru pastrat grane si alte alimente. De asemenea poate fi intalnit pe ramurile unor copaci inalti. Satenii le pun acolo pentru a colecta miere. Albinele colonizeaza un vas udu si produc miere, care este mai apoi colectata de localnici si impartita cu membrii comunitatii. In comunitatea Igbo, vase mari udu sunt puse la umbra si actioneaza ca frigidere, pentru a mentine apa rece.
Am luat legatura cu un mare artist care canta la acest instrument de peste 30 ani, Eugene Skeef. El a fost bucuros sa-mi furnizeze un mic clip video pentru a-l pune pe blog, clip care arata modul in care acest instrument sacru este facut. Muzica de pe fundal este o melodie de a lui. Sper ca va va face placere.


Desi am facut mai mult vase ridicate la roata, studiind ceramica africana am inceput sa-mi doresc sa parcurg metodele traditionale, care au o vibratie speciala si ofera o intelegere mult mai vasta a mestesugului. De asemenea, cred ca aceasta incursiune in minunata lume a ceramicii africane m-a facut sa apreciez mult mai mult cultura africana, atat de ritmata, de datatoare de bucurie, apropiata de natura si de spiritul universal al omului.